www.minlilleklinik . dk

Hvad er  Akupunktur ???

Mere historie om Akupunkturen

En gammel behandlingsform

Akupunktur er en flere tusind år gammel behandlingsform, der har sin oprindelse i Traditionel Kinesisk Medicin.
Akupunktur bygger bl.a. på teorien om kroppens energibaner, de såkaldte meridianer. På meridianerne er der 365 akupunkter, hvorfra livsenergien kan reguleres

Genopret balancen
Sundhed defineres som energibalance, hvor livsenergien flyder frit og uhindret gennem meridiansystemet. Når energisystemet blokeres, opstår ubalancer.
Ved at påvirke akupunkturpunkterne kan balancerne genoprettes. Sygdom udspringer af den generelle tilstand i kroppen, og derfor behandler den kinesiske medicin hele kroppen og ikke kun den sygdomsramte del.

En diagnose stilles
Det er vigtigt at stille den rette diagnose inden behandlingen påbegyndes. Derfor starter jeg bl.a. med et grundigt interview, der skal afdække gener og problemer.
En diagnose skal stilles, så jeg kan give en korrekt, individuel behandling. Årsagen til ubalancen skal behandles i modsætning til bare at lindre symptomerne for en tid.

Behandling og øget velvære
Selve behandlingen varer 20-30 min. Det gør ikke ondt at modtage akupunkturbehandling - sædvanligvis er det afslappende og behageligt, og mange falder i søvn undervejs.
Mellem behandlingerne oplever mange hurtigt bedring af generne, øget velvære og energi samt bedre nattesøvn. Andre oplever øget træthed, eller at symptomerne en overgang blusser op igen.

Flere behandlingstyper

• Kropsakupunktur
    Akupunkturpunkter stimuleres med nåle
  • Øreakupunktur
    Små kugler masseres på punkterne eller bittesmå nåle sættes fast
  • NADA
    Akupressur
    Akupunkturpunkterne masseres blidt i stedet for
    brug af nål

Kropsakupunktur
Kropsakupunktur består i, at tynde, sterile nåle sættes i udvalgte akupunkturpunkter. Nålene stimulerer punkterne, mens du ligger og slapper af. Akupunkturpunkterne findes overalt på kroppen, men oftest vælger jeg punkter på arme og ben.
Øreakupunktur
Øreakupunktur kan bruges til at supplere kropsakupunktur, så effekten af behandlingen forstærkes. Behandlingsformen bruges ofte til at dæmpe smerter i kroppen.
Ved øreakupunktur stimuleres akupunkturpunkter i ørerne. Her anvender jeg enten en diskret kugle, som tapes fast på øret til stimulation, eller sætter en lille nål fast, som skal blive siddende til den afstødes efter 1-2 uger .
Akupressur
Ved akupressur anvendes ikke nåle. I stedet for  stimuleres akupunkturpunkterne på krop , ansigt og fødder med blidt.tryk  Jeg bruger ofte behandlingen som en indledning til kropsakupunktur, så du er helt afslappet inden akupunkturen påbegyndes.
YNSA (Yamamoto New Scalp Acupuncture)
Den NYE SKALPAKUPUNKTUR er en speciel form af Akupunkturen. Dens basis er et nyt Somatotop på craniet, som blev opdaget i 1960'erne og stadig videreudvikles og suppleres af Toshikatsu Yamamoto, Japan.
Der foreligger nu mere end 20 års succesfuld praktisk erfaring.
Den NYE SKALPAKUPUNKTUR adskiller sig væsentligt fra den kinesiske Skalpakupunktur, som behandler patologisk forandrede hjernearealer ud fra cranieoverfladen, som ligger direkte over det påvirkede areal,  igennem nålestimulans i den direkte reference til det nærliggende, og som dermed ikke er en Somatotop-behandling.
Indikationerne af den NYE SKALPAKUPUNKTUR er identiske med dem af den klassiske kropsakupunktur og de øvrige specielle former af akupunkturen.
Alle principielt reversible forstyrrelser og sygdomme kan behandles bedst med YNSA.
ECIWO (The Embryo Containing the Information of the Whole Organism = fosteret indeholder information om hele organismen .
Det er udviklet og sat I system af den kinesiske professor Yingging Zhang, der gennem forskning fandt ud af, at hver celle indeholder oplysninger om hele kroppen, og dermed nøglen, til hvordan man ved hjælp af nåle kan påvirke kroppens egen evne til heling. Dette beskrev han første gang i en bog udgivet i 1973.

Det viste sig således, at omkring samtlige rørknogler i kroppen er der områder hvor forskellige organsystemer er placeret, og ved at isætte en steril en-gangsnål et af disse områder (ved en rørknogle), sker der en påvirkning af det korresponderende sted i kroppen.
I hver enkelt lille celle i menneskets krop, ligger der en hukommelse, der ved, hvordan det så ud før skaden, og som kan igangsætte den proces, der skal til, for at denne tilstand (før skaden) kan genetableres optimalt.

Andre behandlinger
Cupping  , Gua Sha  og Moxa

"Min lille klinik"

v/ Karin Werther